Een van de grootste uitdagingen de energietransitie is communiceren met en betrekken van bewoners. Want niet iedereen is een groene koploper. Aardgasvrij wonen en lokale opwekprojecten kunnen gevoelig liggen bij bewoners, omdat de bijbehorende werkzaamheden en aanpassingen zich grotendeels bij hen achter de voordeur of in de achtertuin afspelen. Het heeft een grote impact op hun directe leefomgeving.
Onderzoek naar wat bewoners beweegt, is een goed startpunt. De aanpakken, handleiding en wegwijzers in deze categorie kunnen je op weg helpen met het eerste bewonerscontact. Ze zijn met name gericht op de middengroepen.
Op www.hier.nu vind je een grote verzameling inhoudelijke artikelen en laagdrempelige nieuwsitems blogs over energie besparen, isoleren en aardgasvrij wonen. De grote middengroep krijgt een groot aanbod van content met aantrekkelijke informatie over hoe het leven in en om het huis duurzamer ingericht kan worden. Deel de berichten en informatie van onze websites, socials en nieuwsbrieven in eigen communicatie. Plaats hierbij de bronvermelding, of gebruik een directe doorlink naar HIER.nu.
De Moderne Burgerij is met 21% het grootste profiel binnen het model van Mentality en betreft dus het grootst aantal inwoners van Nederland. Een goede (en brede) doelgroep om je als gemeente op te richten, want we hebben immers iedereen in Nederland nodig om de energietransitie te doen slagen. Anderzijds is deze doelgroep minder bezig met duurzaamheid. Lastig, zou je denken. We horen graag de ervaring van de gemeenten.
Bij de aanpak Communiceren met Moderne burgerij zijn vier bijlages gemaakt om te helpen in de aanpak en opzet: ‘Voorbeeldbrieven’, ´voorbeeldteksten´, ‘persona’s’ en ‘foute woordenlijst’.
Wil je als gemeente nieuwe groepen bewoners bewegen om (samen) aan de slag te gaan met grotere energiebesparende maatregelen en het toekomstbestendig maken van woningen? Dan kan het slim zijn om je te richten op de doelgroep ‘Nieuwe conservatieven’ uit het Mentality Model van Motivaction. In deze wegwijzer lees je waarom en vind je tips voor een aanpak.
Bij de aanpak Communiceren met Nieuwe conservatieven zijn drie bijlages gemaakt om te helpen in de aanpak en opzet: ‘Voorbeeldbrieven’, ‘persona’s’ en ‘foute woordenlijst’.
In het onderzoek naar nieuwe doelgroepen in de buurt 'Van groene koplopers naar "de middengroepen" (HIER) wordt beschreven hoe de middengroep in de Innovatiecurve valt. Wie zijn de middengroepen en hoe staan ze tegenover belangrijke duurzame maatregelen?
We moeten de middengroepen meekrijgen in de energietransitie. Wie is de middengroep? En hoe kunnen we nieuwe groepen bewegen om samen aan de slag te gaan in de lokale energietransitie? In samenwerking met Motivaction en Creature Amsterdam heeft HIER onderzoek laten doen. Deze webinar gaat over hoe we de middengroep bereiken, en vanuit welke drijfveren deze groep beweegt.
In Vijf tinten groener laat Motivaction zien wat het duurzaamheidsgedrag van vijf groepen consumenten is. Wat speelt een rol bij hun houding? En hoe zijn ze effectief te benaderen?
Onderstaand document biedt een handvat om te beginnen met communiceren over wonen zonder aardgas via Facebook, en bevat een aantal voorbeeldberichten waar je zelf mee aan de slag kunt. De inzet van social media is echter maatwerk, want in iedere gemeente heerst een andere cultuur, overheerst wellicht een ander standpunt en is er een andere planning.
Een van de grootste uitdagingen in de energietransitie is het communiceren met en het betrekken van bewoners. Hoe krijg je, naast de (groene) koplopers, de grote (minder groene) middengroep mee? We delen tips en tricks, onderzoeksresultaten en onze learnings.
ga naar HIER.nu/gemeenten-en-professionals