Wegwijzers en handleidingen

 
 

Een van de grootste uitdagingen de energietransitie is communiceren met en betrekken van bewoners. Want niet iedereen is een groene koploper. Aardgasvrij wonen en lokale opwekprojecten kunnen gevoelig liggen bij bewoners, omdat de bijbehorende werkzaamheden en aanpassingen zich grotendeels bij hen achter de voordeur of in de achtertuin afspelen. Het heeft een grote impact op hun directe leefomgeving.

Onderzoek naar wat bewoners beweegt, is een goed startpunt. De aanpakken, handleiding en wegwijzers in deze categorie kunnen je op weg helpen met het eerste bewonerscontact. Ze zijn met name gericht op de middengroepen.

 

Content met bronvermelding van HIER.nu

Op www.hier.nu vind je een grote verzameling inhoudelijke artikelen en laagdrempelige nieuwsitems blogs over energie besparen, isoleren en aardgasvrij wonen. De grote middengroep krijgt een groot aanbod van content met aantrekkelijke informatie over hoe het leven in en om het huis duurzamer ingericht kan worden. Deel de berichten en informatie van onze websites, socials en nieuwsbrieven in eigen communicatie. Plaats hierbij de bronvermelding, of gebruik een directe doorlink naar HIER.nu.

>> Ga naar HIER.nu

 

Communiceren met de Moderne burgerij

De Moderne Burgerij is met 21% het grootste profiel binnen het model van Mentality en betreft dus het grootst aantal inwoners van Nederland. Een goede (en brede) doelgroep om je als gemeente op te richten, want we hebben immers iedereen in Nederland nodig om de energietransitie te doen slagen. Anderzijds is deze doelgroep minder bezig met duurzaamheid. Lastig, zou je denken. We horen graag de ervaring van de gemeenten.


Naam: Wegwijzer Moderne burgerij  Download
Type: pdf
Grootte: 12.86 MB
 

Bijlages Moderne burgerij

Bij de aanpak Communiceren met Moderne burgerij zijn vier bijlages gemaakt om te helpen in de aanpak en opzet: ‘Voorbeeldbrieven’, ´voorbeeldteksten´, ‘persona’s’ en ‘foute woordenlijst’.


Naam: bewonersbrieven-moderne-burgerij
Type: pdf
Grootte: 55 kB
 Download


Naam: voorbeeldteksten-moderne-burgerij
Type: pdf
Grootte: 766 kB
 Download


Naam: personas-moderne-burgerij
Type: pdf
Grootte: 327 kB
 Download


Naam: foute-woordenlijst-moderne-burgerij
Type: pdf
Grootte: 39 kB
 Download

 

 

Aanpak 'Communiceren met Nieuwe Conservatieven'

Wil je als gemeente nieuwe groepen bewoners bewegen om (samen) aan de slag te gaan met grotere energiebesparende maatregelen en het toekomstbestendig maken van woningen? Dan kan het slim zijn om je te richten op de doelgroep ‘Nieuwe conservatieven’ uit het Mentality Model van Motivaction. In deze wegwijzer lees je waarom en vind je tips voor een aanpak.


Naam: Aanpak 'Communiceren met Nieuwe Conservatieven  Download
Type: pdf
Grootte: 481 kB
 

Bijlages Nieuwe Conservatieven

Bij de aanpak Communiceren met Nieuwe conservatieven zijn drie bijlages gemaakt om te helpen in de aanpak en opzet: ‘Voorbeeldbrieven’, ‘persona’s’ en ‘foute woordenlijst’.


Naam: Voorbeeldbrieven Nieuwe conservatieven
Type: pdf
Grootte: 212 kB
 Download


Naam: Persona's Nieuwe conservatieven
Type: pdf
Grootte: 221 kB
 Download


Naam: Foute woordenlijst Nieuwe conservatieven
Type: pdf
Grootte: 164 kB
 Download

 

 

Onderzoeksrapport Middengroep

In het onderzoek naar nieuwe doelgroepen in de buurt 'Van groene koplopers naar "de middengroepen" (HIER) wordt beschreven hoe de middengroep in de Innovatiecurve valt. Wie zijn de middengroepen en hoe staan ze tegenover belangrijke duurzame maatregelen?


Naam: Van groene koplopers naar de middengroepen  Download
Type: pdf
Grootte: 1.21 MB
 

Opname webinar Middengroep betrekken 30 maart

We moeten de middengroepen meekrijgen in de energietransitie. Wie is de middengroep? En hoe kunnen we nieuwe groepen bewegen om samen aan de slag te gaan in de lokale energietransitie? In samenwerking met Motivaction en Creature Amsterdam heeft HIER onderzoek laten doen. Deze webinar gaat over hoe we de middengroep bereiken, en vanuit welke drijfveren deze groep beweegt.

Kijk hier de webinar terug

 

 

 

Vijf tinten groener

In Vijf tinten groener laat Motivaction zien wat het duurzaamheidsgedrag van vijf groepen consumenten is. Wat speelt een rol bij hun houding? En hoe zijn ze effectief te benaderen?


Naam: Vijf tinten groener  Download
Type: pdf
Grootte: 8.24 MB
 

Hand-out Motivaction over duurzaamheidsprofielen 


Naam: Hand out: wijk benaderen aan de hand van de duurzaamheidsprofielen Motivaction in Word  Download
Type: docx
Grootte: 2.92 MB
 

 
 

Handleiding social media

Onderstaand document biedt een handvat om te beginnen met communiceren over wonen zonder aardgas via Facebook, en bevat een aantal voorbeeldberichten waar je zelf mee aan de slag kunt. De inzet van social media is echter maatwerk, want in iedere gemeente heerst een andere cultuur, overheerst wellicht een ander standpunt en is er een andere planning.


Naam: Handleiding social media  Download
Type: pdf
Grootte: 2.54 MB
 

Duurzaamheidscommunicatie op HIER.nu

Een van de grootste uitdagingen in de energietransitie is het communiceren met en het betrekken van bewoners. Hoe krijg je, naast de (groene) koplopers, de grote (minder groene) middengroep mee? We delen tips en tricks, onderzoeksresultaten en onze learnings.

 

ga naar HIER.nu/gemeenten-en-professionals